Introductieweek

Wauw, wat gaat het snel! Inmiddels zijn we alweer een week verder en er is zoveel gebeurd dat ik nu pas tijd maak om eea op te schrijven. Het was een geweldige welkomstweek en er zijn zoveel verschillende indrukken op me af gekomen dat ik haast niet weet waar ik moet beginnen.

Zondag kwam ik aan en werd ik opgehaald door Prema, een aardige dame die werkt bij The Green Lion en iemand die ik gedurende deze week een stuk beter heb leren kennen. Het was een hectische introductie met Kahmandu, aangezien ik overduidelijk een tourist ben en er ongeveer 5 mannen op me af kwamen en vroegen of ik een taxi nodig had en of ze mijn tas aan konden nemen. Er was me verteld dat iemand van het project me op zou pikken met een bord waar Green Lion op stond en wanneer iemand je tas op een kar zet, je getracht wordt hem geld te geven. Een van de mannen was zo vriendelijk om me te vragen naar wie ik op zoek was en wat ik niet wist is dat The Green Lion hier superbekend is. Meteen wist deze persoon te vertellen dat ik vanuit Travel Active reisde en dat hij wel wist waar ik heen moest, dus volgde ik hem maar. Mijn tas werd op een kar gezet, zonder dat ik iets kon zeggen, maar ik ging er vanuit dat ik mijn mannetje gevonden had. Uiteindelijk werd ik gedropt op een hoek van de straat, verteld daar te wachten en verwacht dat ik hem betaalde voor de tassen die op een kar stonden. Dit was dus niet mijn man en daar stond ik dan.. Gelukkig kwam Prema kort daarna aan en vond me op de plek waar ik was achtergelaten. Eenmaal aangekomen op de accomodatie ben ik direct gaan slapen en ontmoette ik de andere vrijwilligers later in de avond.

Maandagmorgen gingen de meeste vrijwilligers die hier al langere tijd waren weer terug naar hun project en begon mijn introductieweek met de andere vrijwilligers die zondag aangekomen waren. Omdat de meeste mensen in Nepal onze westerse namen niet uit kunnen spreken, werd ons allemaal een Nepalese naam gegeven. De mijne is Janaki, net als 1 van de goden die ze hier aanbidden.. Nadat onze namen vertaald waren naar het Nepalees, werden we ingezegend door de goden en kregen we een stip op ons hoofd en een sjaal om waarvan ik de naam niet meer weet. Het gaf me in ieder geval een superverwelkomend gevoel en ik vond het erg leuk om de andere vrijwilligers die net aangekomen waren, te leren kennen.

Dinsdag heb ik meer geleerd over de cultuur en de goden die ze hier aanbidden, wat echt super interessant was! Ze aanbidden hier meer dan 33 miljoen goden, maar erkennen dat er maar 1 GOD is en iedereen dezelfde GOD aanbid. Iedere god in Hindu stelt een soort onderwerp voor waarop ze kunnen focussen en Rajesh vertelde ons dat Hindu's zelden van geloof veranderen. Door te erkennen dat we allemaal dezelfde god aanbidden, maar via een andere weg heeft het geen zin om in 1 keer een ander pad in te slaan, het blijft immers dezelfde god. Als je als Hindu geboren bent dan is dat jouw weg naar de god in dit leven. Naast dit en vele andere verhalen over de goden die Rajesh graag met ons deelde, heb ik ook wat geleerd over de gebruiken in deze cultuur. Een daarvan is dat ze hier niet over spullen heen stappen, maar er altijd omheen lopen, anders brengt het ongeluk. Je mag bijvoorbeeld ook niet de onderkant van je voeten helemaal tonen, maar je zet je voeten op de grond of slaat ze in elkaar. Zo zijn er nog een aantal gekke gebruiken waar ik me erg over verwonderde, maar uiteraard ook respecteer.

Woensdag zijn we naar de Stupa gegaan, 1 van de grootste Bouddhistische tempels in Zuid-Azië, waar vele tibetanen, pelgrims, lokalen en touristen op afkomen. Bouddhisten lopen hier dag in, dag uit tegen de klok in om de stupa heen en zeggen hun mantra's. Bouddhisten hechten veel waarde aan bepaalde symbolen en nummers, dat is waarom je 1, 3 of 108 rondjes om de Stupa loopt. Zelfs aan de mantra's die ze opzeggen is een getal verbonden, waarvoor ze weer een ketting met kraaltjes gebruiken om de tel bij te houden. Allemaal vrij ingewikkeld voor mijn westerse brein, maar super indrukwekkend om te aanschouwen!

De mensen waarmee ik tegelijkertijd ben aangekomen zijn gedurende de introductieweek de hele tijd om me heen geweest. Ik moet zeggen dat ik me erg aan hen ben gaan hechten, met name aan Carolina een yogameesteres uit Colombia. Voordat ze hier op het project kwam heeft ze eerst in India rondgetrokken en daar haar Yoga certificaat behaald. Ze heeft een hele goede energie en uitstraling en ik denk dat ik deze mensen ontzettend ga missen als ik eenmaal op mijn project ben. Het huis waar ik nu verblijf is namelijk niet mijn eindstation want volgende week begint het echte werk. Dan ga ik naar het weeshuis om Engelse lessen te geven en de verzorgers te assisteren, maar daarover later meer.

Gisteren en vandaag waren ook hele fijne dagen. De ochtend begonnen we met een yogasessie, die diep van binnen iets in me losmaakte. Na de sessie voelde ik me helemaal warm en peaceful en ik denk dat ik vaker de dag zo ga beginnen met Carolina en Tova. Later kregen we een boodschappenlijstje in het Nepalees en moesten op de lokale markt alle artikelen weten te verkrijgen voor een bepaalde prijs. Dit was nog een hele opgave, omdat ze daar over het algemeen weinig Engels spreken en je alleen de lokale prijs krijgt, als je de Nepalese taal spreekt. We hebben vrij veel Nepalese lessen gehad gedurende de week, maar dit in de praktijk toepassen was lastiger dan ik dacht, al gaat het steeds beter!

Vandaag hebben we een lange weg afgelegd, de bergen in en het uitzicht was geweldig! Ik begin me hier steeds meer thuis te voelen en de weg naar de berg toe was super mooi. We liepen vlak langs allerlei koeien, geiten, eendjes en honden, er zijn vooral veel zwerfhonden. Ze zijn niet echt agressief, maar gisteren hadden we een voorval waarbij we de pizzarestjes aan 2 honden voerden die lief naast elkaar voor een huis lagen. Wat we niet verwacht hadden is dat de honden hier zo wild zijn dat ze elkaar aanvielen en zeer lelijk verwondden.. een leermomentje. Zo zijn er nog wel meer dingen die hier net even anders gaan dan thuis, maar daar zal ik binnenkort meer over vertellen. Nu ga ik naar de markt om mijn op maat gemaakte jurk op te halen. Foto's volgen snel :)

Reacties

Reacties

Marijke van Haaren

Lieve Jasmijn, met veel interesse lees ik over jouw wederwaardigheden. Ben benieuwd naar jouw week volgende week en wat dat voor jou betekent. Ga zo door!

oma Anny

geweldig lieverd, tot nu toe al een prachtige ervaring.
Spannend wat je nog te wachten staat. Kus van opa en dikke knuf van mij

Ome Floor

Namasté Janaki!

Leuk om te lezen hoor! Mooi avontuur.
Succes met het 'echte werk'.
Houd dat goede gevoel vast en geniet ervan!
Dikke zoen van ons allemaal

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active